Veelgestelde vragen over eHerkenning

Veelgestelde vragen

  • Wat is eHerkenning?

    U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen ondernemers en beroepsgroepen dat met eHerkenning.

    eHerkenning is een gestandaardiseerd inlogsysteem, waarmee ondernemers met één sleutel kunnen inloggen bij diverse overheden, instellingen of andere organisaties. Ondernemers hoeven dus niet bij elke dienst een aparte inlogprocedure te hebben of inlogmiddel te onthouden.

    In essentie regelt eHerkenning de digitale herkenning (authenticatie) en controleert het de digitale bevoegdheid (autorisatie) van personen die online een dienst willen afnemen. Zo krijgen zij toegang tot de dienst. In principe is eHerkenning eigenlijk gewoon een toegangspoort waar wordt gecontroleerd of de persoon daadwerkelijk is wie hij zegt dat hij is. Maar ook of hij mag doen wat hij wil doen.

    Als gebruiker kunt u veilig en eenvoudig inloggen bij organisaties die zijn aangesloten op eHerkenning. U heeft dan een eHerkenningsmiddel nodig, uw inlogmiddel. Een kenmerkend verschil tussen eHerkenning en DigiD is dat DigiD wordt ‘uitgegeven’ door de overheid. eHerkenningsmiddelen worden uitgegeven door commerciële bedrijven, onder toezicht van de overheid. U vraagt uw eHerkenningsmiddel dan ook aan bij een van de 6 erkende leveranciers.

    Als organisatie kunt u aansluiten op eHerkenning om uw dienst(en) online toegankelijk te maken. U gebruikt eHerkenning dan als authenticatiesysteem of inlogvoorziening, waarmee u het mogelijk maakt voor gebruikers om veilig op uw webdiensten in te loggen. U wordt aangesloten door een van de 6 eHerkenningsmakelaars.

  • Welk inlogmiddel heb ik minimaal nodig?

    U wilt inloggen bij SVHW voor het uitwisselen van gegevens. U heeft hiervoor een inlogmiddel nodig van minimaal niveau 2+ nodig.

  • Welke organisaties zijn al aangesloten op eHerkenning?

    Inmiddels kan je als gebruiker bij meer dan 170 organisaties inloggen met een eHerkenningsmiddel. Denk aan gemeenten (waaronder Alkmaar, Amsterdam, Rotterdam, Leiden, Tilburg en Zoetermeer), maar ook aan rijksoverheden (waaronder ministerie van V&J, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, de Kamer van Koophandel, De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit en Agentschap NL) en private organisaties.

    Kijk hier voor een overzicht. U kunt alleen inloggen met eHerkenning bij de organisaties die zijn aangesloten op eHerkenning.

  • Wat zijn betrouwbaarheidsniveaus?

    Er zijn eHerkenningsmiddelen op 5 betrouwbaarheidsniveaus: van laag tot zeer hoog. Per middel verschilt het niveau van zekerheid, de inlogmethode, de prijs en de aanvraagprocedure. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan niet worden gedeeld of overgedragen. Dit gaat fraude tegen en een organisatie is er zo altijd zeker van dat de juiste medewerker inlogt om namens de organisatie zaken te doen.
    Ga naar betrouwbaarheidsniveaus voor meer informatie.

Om goed te kunnen functioneren gebruikt deze website cookies. Melding sluiten