Veelgestelde vragen over MijnOverheid

Veelgestelde vragen

  • Kan ik mijn SVHW post weer op papier ontvangen?
    U doet veel zaken online, ook bij SVHW. Zoals uw aanslagen digitaal ontvangen of het taxatieverslag van de WOZ-waarde van uw woning bekijken. Als u zich heeft aangemeld voor MijnOverheid dan ontvangt u vanaf nu ook vaker berichten van ons in uw persoonlijke, digitale brievenbus bij de overheid: de Berichtenbox. Die overgang naar digitale post gaat stap voor stap, zodat iedereen eraan kan wennen. Wilt u uw post van SVHW uitsluitend met de papieren post ontvangen? SVHW kan dit niet voor u wijzigen, u kunt dit alleen zelf regelen via MijnOverheid. Na het inloggen drukt u op 'Instellingen' ga vervolgens naar 'Organisaties Berichtenbox'.
  • Wie heeft toegang tot de gegevens in MijnOverheid?
    U bent de enige die toegang heeft tot de gegevens in Berichtenbox, Lopende zaken of Persoonlijke gegevens. Deze worden door MijnOverheid nooit verstrekt aan andere personen, overheidsorganisaties, maatschappelijke organisaties of bedrijven. Dat geldt ook voor uw e-mailadres.
  • Kan ik MijnOverheid ook vanuit het buitenland gebruiken?
    MijnOverheid is wereldwijd toegankelijk. Het kan zijn dat uw e-mailnotificaties in het buitenland niet of met veel vertraging aankomen. Wij wijzen u wel op digitale beveiligingsrisico’s in landen als bijvoorbeeld China, Taiwan en Oekraïne.
  • Wat is er nodig om gebruik te kunnen maken van MijnOverheid?
    U moet een DigiD hebben. Hebt u nog geen DigiD ga dan naar www.digid.nl om deze aan te vragen. We adviseren nadrukkelijk om ook gebruik te maken van e-mailnotificatie, maar dat is niet verplicht. Voor e-mailnotificatie hebt u ook een e-mailadres nodig.
  • Wat is MijnOverheid?
    MijnOverheid is uw persoonlijke website voor overheidszaken. U kunt hier zien hoe u bent geregistreerd bij de overheid, berichten van de overheid ontvangen en overzicht houden over uw zaken met de overheid.
  • Hoe lang worden berichten bewaard?
    Uw berichten blijven onbeperkt bewaard, tenzij u deze zelf verwijdert.
  • Ik heb een e-mailnotificatie ontvangen, maar er is geen nieuw bericht in mijn Berichtenbox.
    Dit komt waarschijnlijk omdat de e-mailnotificatie niet voor u is bedoeld, maar voor uw partner, kind, ouder of huisgenoot, die ook een MijnOverheid-account heeft en hetzelfde e-mailadres als u gebruikt. Daardoor kan het zijn dat de notificatie niet voor u bestemd is. Is dat niet het geval, dan is een van de volgende situaties aan de orde:
    • de e-mailnotificatie heeft betrekking op uw Lopende Zaken en niet op uw Berichtenbox. U ontvangt namelijk niet alleen notificaties bij nieuwe berichten in uw Berichtenbox, maar ook bij statuswijzigingen in uw Lopende Zaken.
    • MijnOverheid verzendt de e-mailnotificatie maximaal 24 uur na aflevering van het bericht in uw Berichtenbox. Daardoor kan het zijn dat u het nieuwe bericht al hebt gelezen vóórdat u de e-mailnotificatie ontvangt.
    • de e-mailnotificatie is twee keer afgeleverd. Het is denkbaar dat dezelfde notificatie meerdere keren is afgeleverd, terwijl er maar één bericht in uw Berichtenbox is afgeleverd.
    • iemand anders heeft in zijn eigen MijnOverheid-account (per ongeluk) uw e-mailadres opgegeven, in plaats van zijn eigen e-mailadres. Dit komt echter maar zeer zelden voor.
  • Ik heb geen e-mailnotificatie ontvangen, maar er is wel een nieuw bericht in mijn Berichtenbox.
    MijnOverheid kan niet garanderen dat e-mailnotificaties altijd aankomen. Als een e-mailnotificatie niet aankomt kunnen daar verschillende oorzaken voor zijn:
    • u hebt geen e-mailadres voor notificatie bij MijnOverheid opgegeven: ga dan naar "Instellingen" om uw e-mailadres op te geven
    • uw e-mailadres is gewijzigd, bijvoorbeeld omdat u een nieuwe internetprovider hebt: ga dan naar "Instellingen" om uw e-mailadres te wijzigen
    • u gebruikt hetzelfde e-mailadres als uw partner, kind of huisgenoot en deze heeft de e-mailnotificatie gelezen en weggegooid
    • uw privé-mailbox heeft de maximumcapaciteit bereikt
    • uw internetprovider of privé-mailbox heeft de notificatie aangemerkt als spam
    • uw internetprovider had een storing.
  • Ik wil mijn MijnOverheid account opzeggen. Kan dat?
    Sinds 1 november 2015 (inwerkingtreding Wet EBV) heeft elke Nederlander van 14 jaar of ouder een account bij MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd.
  • Hoe lang worden berichten van MijnOverheid bewaard?
    Uw berichten blijven onbeperkt bewaard, tenzij u deze zelf verwijdert.
  • Houdt MijnOverheid bij of ik mijn berichten heb gelezen?
    De organisaties die berichten in uw Berichtenbox afleveren, krijgen van MijnOverheid nooit informatie of en wanneer u uw berichten hebt gelezen of verwijderd.
  • Hoe zorg ik ervoor dat ik geen MijnOverheid berichten mis?
    Om geen berichten te missen moet u regelmatig inloggen op MijnOverheid. Schakel daarnaast uw e-mailnotificatie in. U krijgt dan een e-mail als er nieuwe berichten in uw Berichtenbox zijn. Inschakelen van de e-mailnotificatie kan onder "Instellingen". Daar kunt u ook uw e-mailadres wijzigen. Ook kunt u instellen dat u een herinnering per e-mail wilt ontvangen. U ontvangt de herinnering op het door u ingevulde e-mailadres als u een bericht in de Berichtenbox na drie weken nog niet geopend heeft.
  • Wat is de Berichtenbox van MijnOverheid?
    De Berichtenbox is uw persoonlijke, beveiligde postbus voor digitale berichten van de overheid. De Berichtenbox is het elektronische alternatief voor de papieren post. In uw Berichtenbox kunt u berichten ontvangen, bewaren en beheren. Berichten die u in uw Berichtenbox ontvangt, ontvangt u (in principe) niet meer op papier. Als er een nieuw bericht in uw Berichtenbox is, ontvangt u hiervan een notificatie per e-mail (als u hebt aangegeven dat u notificaties wilt ontvangen).

Om goed te kunnen functioneren gebruikt deze website cookies. Melding sluiten